logo_selfcheck

SelfCheck

Een uitleenstation in ieders broekzak

SelfCheck biedt leners de mogelijkheid om transacties eenvoudig te registreren met hun eigen smartphone. Uitlenen van boeken kan vanaf nu aan de boekenkast. En waarom nog langer naar de bibliotheek lopen om te registreren als je een boek van een andere lener overneemt?

Het kan allemaal met SelfCheck! Zeker in de wijzigingen maatschappij waar meer onbemande bibliotheken zijn of men gedeeltelijk thuiswerkt, de selfcheck app maakt het mogelijk om gewoon uitleningen te registreren.

Alle basisfaciliteiten bij de hand

SelfCheck ondersteunt alle basistransacties van een bibliotheek, eenvoudig via een mobiele applicatie. Eindgebruikers kunnen zelf een uitlening (Check-out) registreren door het boek te scannen met hun smartphone. Daarnaast biedt SelfCheck de mogelijkheid om ook innames (Check-in), reserveringen en verlengingen te registreren.

Het kunnen registreren van uitleningen en innames maakt SelfCheck uniek ten opzichte van de apps die sommige leveranciers van bibliotheek software bieden bij hun applicatie. Maar wat de app pas écht interessant maakt, is dat de app het eenvoudig maakt om boeken door te geven aan de volgende uitlener zonder  tussenkomst van de bibliotheek. Dit vergemakkelijkt het lenen van boeken voor de bibliothecaris én de eindgebruiker.

Snelle start

De mobiele applicatie heeft een eenvoudige interface en is daardoor voor iedereen snel te begrijpen. Nadat wij uw bibliotheek hebben aangesloten kan een nieuwe gebruiker eenvoudig aan de slag met SelfCheck:

  1. App downloaden
  2. Aanmelden met de lidmaatschapsgegevens van uw bibliotheek
  3. Scan een boek
  4. Selecteer de gewenste transactie
Download direct op Android of iOS:

Koppelen met bestaande systemen

Met behulp van een RFID-tag of een QR-code worden de boeken gescand. De app communiceert met het bibliotheeksysteem via een centrale web-service. Deze service kan gebruik maken van standaarden als bijvoorbeeld SIP2. Dat biedt de mogelijkheid om SelfCheck te koppelen aan jouw bestaande systeem, onafhankelijk van welke bibliotheekoplossing er gebruik wordt gemaakt.

Eenvoudig overdragen van boeken

Met behulp van SelfCheck worden boeken op een unieke manier overgedragen aan andere gebruikers binnen de bibliotheek. De nieuwe lener registreert de uitlening door het boek te scannen met behulp van de SelfCheck app, en op de achtergrond registreert het systeem automatisch de inname voor de vorige gebruiker. Hierdoor blijven jouw boeken beter traceerbaar!

iOS en Android

Door het gebruik van RFID-tag en QR-codes is SelfCheck geschikt voor Android èn iPhone gebruikers. Scan het boek met behulp van de RFID-tag of QR-code, verkrijg alle informatie van het boek en registreer eenvoudig uitlening, innames en overdrachten van het boek.

Maak uw bibliotheek mobiel

Met behulp van SelfCheck heeft de gebruiker het uitleen-station altijd zelf bij de hand. Hierdoor kun je boeken met gemak verspreiden binnen een pand, of zelfs over verschillende locaties, zoals bij een pop-up bibliotheek.

Kostenbesparend

Door gebruikt te maken van een mobiele applicatie hoeft u niet te investeren in vaste uitleenstations, maar biedt u toch dezelfde en zelfs méér mogelijkheden aan jouw eindgebruikers.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden?​