25-02-2021
"Één juridisch kenniscentrum voor onze leden"
De Praktizijns-Sociëteit uit Amsterdam is het juridisch kenniscentrum voor haar leden in de advocatuur en het notariaat. Voor hun leden bieden ze een hybride bibliotheek waarmee ze voorzien in fysieke en digitale informatie. De rol van Praktizijns is ten opzichte van andere klanten wat anders aangezien ze informatie leveren aan leden in plaats van interne gebruikers.
Categorie | Casus |
Tags | BIBIS, XPOSI, Digital Library |
Welke diensten gebruiken jullie?
We hebben gekozen voor een combinatie van BIBIS met XPOSI. In BIBIS beschrijven we alle boeken die we aanschaffen. De boeken worden voorzien van metadata, een korte beschrijving en rubricering. Op deze manier kunnen de gebruikers onze de website gericht zoeken. Ook hebben we zo'n 120 juridische tijdschriften die opgenomen zijn in BIBIS. Alle redactionele stukken worden met metadata opgenomen in BIBIS. Door deze combinatie van boeken en tijdschriften hebben we een uitgebreide auteurstabel en kunnen eenvoudig boeken, hoofdstukken van boeken en tijdschrift artikelen opgevraagd worden. Overigens is de catalogus online publiek toegankelijk om te zoeken; leden kunnen ook gebruik maken van de informatie.
Daarnaast zijn we bezig om een brug te slaan tussen fysieke en digitale documentatie. We hebben zo'n 3200 proefschriften en waar een open access variant beschikbaar is, voegen we de link naar het open access bestand toe. Dat is nu voor bijna 1400 proefschriften het geval. Op deze manier willen we de online varianten via BIBIS ook aanbieden aan onze leden. We geloven in een traditionele catalogus aangevuld met digitale content. Vandaar ook onze keuze om XPOSI aan te schaffen. We zijn momenteel in gesprek met diverse uitgeverijen om via XPOSI exclusief e-books aanbieden aan onze leden. Dit is in een vergevorderd stadium. Onze leden kunnen die e-books online lezen in de Praktizijns XPOSI omgeving. We willen onze leden op hun eigen werkplek digitaal van informatie voorzien.

Hoe ervaren jullie gebruikers jullie bibliotheekoplossing?
Heel positief. Ten opzichte van de vorige catalogus hebben de gebruikers een positievere zoekervaring. Er wordt gezocht in de metadata waardoor ze gerichter zoekresultaten krijgen. Daarbij zien ze direct covers en samenvattingen worden ook getoond. Wij regelen zelf de auteurstabel waardoor we waardevolle informatie aanbieden. Tweewekelijks publiceren we een aanwinstenlijst waar direct doorgelinkt kan worden naar de BIBIS catalogus en aanvragen kunnen worden gedaan. Op deze manier zorgen we ervoor dat onze leden bij blijven met actuele informatie waar ze veel toegevoegde waarde ervaren. We willen een kennispunt zijn in de markt. Daarom is BIBIS ook openbaar toegankelijk, we weten dat er veel gebruik van wordt gemaakt ook door niet leden. Natuurlijk hopen we dat ze uiteindelijk lid worden en van al onze diensten gebruik maken.
Waarom hebben jullie voor Square gekozen?
Wij willen graag aansluiten bij onze leden, de advocatenkantoren. Veel van deze kantoren gebruiken BIBIS waardoor het voor ons een logische keuze was om ook voor deze oplossing te kiezen. Uit het verleden hebben we al goede contacten waardoor we vertrouwen hadden in prettige samenwerking en de migratie van data. Bij de aanschaf van BIBIS en XPOSI hebben we gekeken naar de nieuwe zoekomgeving en daar waren we enthousiast over. De keuze voor Square is toekomst-proof: een goede zoekmachine en voorzien in de brug van fysiek naar digitaal met BIBIS en XPOSI.
Wat zijn jullie toekomstwensen?
We merken (mede door corona) dat meer digitaal opzoek gegaan wordt naar informatie en mensen bij ons terecht komen. We willen een compleet kennispunt worden. Op termijn willen we de XPOSI omgeving ook uitbreiden met recentere informatie én de mogelijkheid bieden om in onze omgeving e-books te huren.